Successful Potty Train Iman ☺☺

Tuesday, January 26, 2010


Weekend memang fully potty train & lately dah beberapa malam start tak pakai CD. Tilam kering sampai pagi. Successful lah kan (^_^). Memang iman tak nak pakai CD on weekend, malam pon tak nak pakai dah. Tapi aku alas gak tilam ngan toto kecik iman tu. Kalau kat nursery still pakai lagi lah, cuma aku tak sure nursery iman ni bley ajar potty train ker tak, nak kena tanya ni (^_^).

Aku start potty train dari last year lagi, step by step. Klo potty train siang senang sikit, cuma malam tu agak payah. Memang iman tak nak bangun klo tengah² malam tu kejut untuk pee. So...apa aku buat, sebelum tido aku soh dia kencing dulu.

Agak mencabar juga nak ajar anak potty train ni. Kejap² nak gi toilet. Kekadang iman terbabas gak, terberak dlm sluar pon ada. Tapi kena banyak bersabar. Macam iman, klo nak kencing dia akan cakap, kekadang aku tanya nak kencing atau tak, cuma klo nak buang air besar dia tak cakap, tu yang kena pay attention lebih sket tu, apa yg dia buat...dia akan menyangkung, klo iman dah start menyangkung tu tandanya dia nak melabur lah tu, haruslah aku bawak gi toilet cepat.

Apa yang penting kerjasama untuk start potty train ni, kena make sure si anak dah bersedia dan dah bley bercakap. Puji pujian pon peting gak. Kalau kita yang dewasa suka di puji, inikan pula budak. Secara tak langsung bley menaikkan semangat dia lagi. Banyakkan bertanya. Dan yang paling penting sekali kena 'SABAR'. Kalau anak tu terbabas jangan lah tengking², cakap baik², baru sehari potty train dah marah²...macam mana seterusnya, anak pon jadi takut.

Alhamdulillah, dalam usia 30 bulan iman dah boleh di potty train. Lepas pee dah bley basuh sendiri, kalau 'melabur' pon dia nak basuh sendiri, tapi aku tak bagi (^_^). Buat ibu² yang sedang dalam proses nak potty train anak² anda...Semoga berjaya (^_^). Boleh juga refer kat sini - Potty Training: How to get the job done.


You Might Also Like

9 komen

  1. congratz....

    we all br start potty train miya 2months ago. potty br beli last weekend. so now full swing training. td dia pee dlm potty, pastu dia jerit cam panic..LOL.

    smlm lg cute, dok atas potty. i tanye miya buat apa? dia jawab poop. skali tgk mmg dia poop..tpkan, dia tak bukak nappy dulu. so poop dlm nappy sambil dok atas potty..

    ReplyDelete
  2. so far sarah siang mmg terror bab2 pee or poo nie...tp mlm hancus...

    now nie pun kdg2 terlepas gak...heheheh

    mlm leceh gak kan :(

    ReplyDelete
  3. iman!!!! good boy!!

    sami xmo duk kat toilet bowl. dh ckp kt papi beli la yg cam gambo diatas dia xmo.. skang sami xmo duduk situ sbb takut sian dia..

    tapi if dia nk poop dia ckp, bile kite tnya nk g toilet tak dia xmo siap nk nangis hehe

    ReplyDelete
  4. tahniah iman..
    anak kelly yang 2nd ni pun still dalam process potty training, tapi tak 'master2' lagi.. ekkee..

    ReplyDelete
  5. hahaha....tahniahlah..anak aku bila aku tanya jom gi kencing , dia ckp dah..bila aku tanya bila."SEMALAM"

    ReplyDelete
  6. IJA: TQ, hehehe...klakar lah miya, tak per...slow2.

    SISDEE: Ha'ah, siang ok sket tapi mlm memang leceh.

    ReplyDelete
  7. ELY: Sami blom ready lagi tu...hehehe...nnt ok lah.

    KELLY: Mekasih kelly, tak lama lagi master lah tu :)

    ReplyDelete
  8. LL: Thanks lady (^_^)

    HADA: Mekasih, hahaha...bella kenakan ibu dia balik.

    ReplyDelete



Labels

Intellifluence

Afizah Abd Rahman is an Intellifluence Trusted Blogger

Blog Archive